17.03.2025

Iben Akerlie - Fokustittelforfatter

Vi har gleden av å presentere forfatteren Iben Akerlie. Hun har skrevet Nils non grata, som er en av NORLAs fokustitler våren 2025.

Iben Akerlie. Foto: Agnete Brun

Hva handler boka di om?

Nils begynner på sin åttende skole, og denne gangen skal han bli populær. Det vil han bli ved å pynte på sannheten, men løgner har konsekvenser, og raskt får Nils sine ville historier hele klassen til å måtte selge doruller for å erstatte en knust bilrute. Nils blir det motsatte av populær, han bli persona non grata.

For første gang er det Nils, og ikke moren, som vil flytte. Og for første gang, viser det seg vanskelig, fordi moren er forelsket. Nils engasjerer klassens nest minst populære gutt, Bruno, til å iverksette flytteplanene via ulike stunts for å knuse morens hjerte, mot at Nils hjelper Bruno med selv å finne kjærligheten. På veien vil de også gjøre sitt beste for å ødelegge for klassens konge, Mads, ved å brenne opp håret hans og nesten hele aulaen.

De ulike prosjektene leder til den ene situasjonen villere enn den andre, uten at Nils får flyttet. Og kanskje er det like greit når Nils oppdager hva han faktisk har oppnådd – ekte vennskap.

Hva inspirerte deg til å skrive denne boka?

Jeg ville skrive om en gutt som føler mye, men som ikke nødvendigvis vet hvordan han skal uttrykke eller forholde seg til disse følelsene. I stedet for å snakke, gjør han mye, og gjerne ting som er villere enn tiltenkt. Utgangspunktet er kanskje «typisk», og dypest sett er det en historie om å ville bli sett, og om å tørre å bli sett. Dette er universelt, og tematisk påfølgende mine tidligere bøker.

Det «nye» ved Nils er formen, som fra min side er bevisst kvikkere og mindre dvelende. Jeg så til Tiktok og YouTube, og heftet meg på korte episoder, bråe vendinger og raske skift. Jeg ville også få leseren til å le.

En endring i form syntes nesten som et ønske fra aldersgruppen, men også som en utfordring til meg selv. Allikevel skulle ikke nye direktiver stå i veien for poesien. Resultatet er at skriften tilsynelatende er mindre følsom, uten at historien er det. Jeg har overrasket meg selv ved å tørre å «si mindre» men allikevel stole på at hovedkarakteren står frem med et fullt register.

Les mer

Se engelsk presentasjon av boka her

Les mer om forfatteren her

Se alle vårens fokustitler fra NORLA her